Citola

Hudební nástroj Citola, také cetula, citole, sítoles, se objevuje jako primární nástroj nástroj žongléra a trubadura ve 12. století. Velmi oblíbena je ve 13. a 14.století ve dvorních kapelách a v doprovodu šlechticů. Pomalu mizí v 15. století, jeho nástupcem se stává cistra. Dle dochovaných popisů i vyobrazení se jedná o 4 strunný nástroj s plochým tělem ve tvaru listu cesmíny. Nejčastěji vydlabaným, spolu s krkem, z jednoho kusu dřeva. Střevové struny mohly být pro silnější zvuk i zdvojeny, od 15. stol. Jsou písemně doloženy i struny kovové. Pražce na hmatníku zpočátku dřevěné, opatřené převazy, později kovové.

Z doložených písemností:Daurel et Beton (12. stol) má hrdinu, který hraje na citole, harfu, zpívá písně a skládá.
Erec et Enide ( Chrétien de Troyes v 1164) má také podobného hrdinu.
Guiraut de Calanson ve své práci z r. 1210 s názvem „Conseils aux Jongler“ napsal, že Jongler musí umět hrát na dechové nástroje, citole, symfonie (niněra), mandore, manichord, harfa , gigue, a 10-strunnýý žaltář.
Fulke Fitzwarine Role de la Taille, seznam obchodníků v Paříži od 1292, uvádí čtyři citoleeurs.
Giles li Muisis r. 1300 uvádí stížnosti na pařížské studenty veselící se s citoles.
Citoler na dvoře Alfonsa Wise (1252-1284), s názvem Lourenco (Portugal) zapojen do soudního případu, kdy rytíř, nespokojen s hudbou, rozbil jeho citole o hlavu.
Janyn Citoler kterému byla vyplacena odměna za hraní na slavnosti Westminster 1305
Ivo Vala na citole hrál v letech1312-1334
William Sitolir v roce 1332
Robertus le Cetoler v roce 1339
John Sitoler v roce 1412

1.Citola – volné zpracování

Dlouho jsem používal, coby citolu přeladěnou a přestavěnou mandolu, ale Pasáčci vepřů mají hrát na to, co si sami v Pastoušce vyrobí. Proto jsem se pustil na jaře 2013 do výroby nového nástroje, podle volně zpracované studie středověké citoly, přizpůsobující se uším současného posluchače, požadavkům našeho repertoáru a v neposlední řadě mým … rukám.
Materiál: třešeň, švestka, rezonanční smrk.
… a cesta od virtuálního modelu ke skutečnosti…
Po několikaměsíčním hraní na nástroj a po jeho „sednutí“ jsem vyzkoušel zrušit dvojité ostrunění, čímž došlo k výraznějšímu – brilantnějšímu zvuku celé citoly. To mě vedlo ke zkrácení hlavy nástroje, jak je vidět na poslední fotografii.

2.Citola – replika

Při jednom výletě na severní stranu Jizerských hor zaměřeném na poznávání polských středověkých hradů jsme se, v malé polské vesničce Kameniec, seznámili s Piotrem Syposzem, hudebníkem, stavitelem nástrojů a milovníkem historie. Po návštěvě jeho muzea, domu a domácí středověké krčmy jsem se rozhodl napravit své historické barbarství a postavit repliku nástroje z Cancioneiro da Ajuda, ze 13.století z Portugalska.
Předloha i výsledek. Materiál: ořech, šeřík, švestka, rezonanční smrk.
… a opět cesta ze 13.století až k nám…